Application of Design Thinking Method to Design UI/UX Mobile Academic Information System at the Abu Bakar Group Foundation
Pengaplikasian Metode Design Thinking pada Design UI/UX Sistem Informasi Akademik Berbasis Mobile di Yayasan Abu Bakar Group
Kata Kunci:
UI/UX, Design Thinking, Sistem Informasi Akademik, MobileAbstrak
Abu Bakar Group is an educational foundation in Pati Regency which was founded in 1999. This foundation manages Integrated Islamic Kindergarten (TKIT), Integrated Islamic Play Group (KBIT), Integrated Islamic Elementary School (SDIT), and Integrated Islamic Middle School ( SMPIT) Insan Mulia. The vision of the foundation is to be a driver in the mastery of science and technology based on Islamic values. One effort to realize this vision is the development of an academic information system (Sisko) that can be accessed by parents or guardians of students. This study carries out the design and creation of UI/UX Sisko Application with the Design Thinking method, which involves users in the process of thinking and problem solving. Application test results show respondents' satisfaction of 71 with a good scale. While the expert validator uses the HE method for the Sisko application design testing and gets an average value of 0.69 which, if rounded has a value of 1 or is in the Cosmetic Problem category or problems that do not affect user comfort. Repair is not really needed if the time owned is limited.
Abu Bakar Group merupakan yayasan pendidikan di Kabupaten Pati yang didirikan pada tahun 1999. Yayasan ini mengelola Taman Kanak-kanak Islam Terpadu (TKIT), Kelompok Bermain Islam Terpadu (KBIT), SD Islam Terpadu (SDIT), dan Sekolah Menengah Pertama Islam Terpadu (SMPIT) Insan Mulia. Visi yayasan adalah menjadi penggerak dalam penguasaan ilmu pengetahuan dan teknologi berdasarkan nilai-nilai Islam. Salah satu upaya untuk mewujudkan visi tersebut adalah pengembangan Sistem Informasi Akademik (Sisko) yang dapat diakses oleh orang tua atau wali murid. Penelitian ini melakukan perancangan dan pembuatan UI/UX aplikasi Sisko dengan metode design thinking, yang melibatkan pengguna dalam proses berpikir dan penyelesaian masalah. Hasil pengujian aplikasi menunjukkan kepuasan responden sebesar 71 dengan skala Good. Sedangkan validator ahli menggunakan metode HE untuk pengujian desain aplikasi Sisko dan mendapatkan hasil nilai rata-rata sebesar 0,69 yang jika dibulatkan memiliki nilai 1 atau masuk kategori cosmetic problem atau masalah yang tidak mempengaruhi kenyamanan pengguna. Perbaikan tidak terlalu dibutuhkan jika waktu yang dimiliki terbatas.