COOPERATIVE TYPE EXPERIMENT MODEL TWO STAY TWO STRAY IN TEACHING PROBABILITY GRADE XII OF SMK TUNAS HARAPAN PATI ACADEMIC YEAR 2022/2023

EKSPERIMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TWO STAY TWO STRAY PADA MATERI PELUANG KEJADIAN KELAS XII SMK TUNAS HARAPAN PATI TAHUN PELAJARAN 2022/2023

Penulis

  • Ellen Proborini Sekolah Tinggi Teknik Pati
  • Bijanto Sekolah Tinggi Teknik Pati
  • Nuri Sekolah Tinggi Teknik Pati

Kata Kunci:

Two Stay Two Stray, Direct Learning, Mathematics Learning Achivement

Abstrak

The purpose of this study was to determine the effect of the TSTS learning model on students' mathematics achievement in the matter of probability of occurrence. The subjects of this study were class XII students at SMK Tunas Harapan Pati for the academic year 2022/2023 with a sample of 81 students divided into 41 students from the experimental class and 40 students from the control class. This type of research is quasi-experimental. The test statistics used in this study used t-test analysis. The data used in this study is a test of student learning outcomes on the probability of occurrence. The initial data of this study used the results of student tests on the previous material. The conclusion obtained in this study is that the TSTS learning model is better than the direct learning model. This is proven based on the results of the analysis using the t test, namely the t obs value of 15.569 and the t tab value of 1.645..

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran TSTS pada prestasi belajar matematika siswa pada materi peluang kejadian. Subjek dari penelitian ini adalah siswa kelas XII di SMK Tunas Harapan Pati tahun ajaran 2022/2023 dengan sampel sebanyak 81 siswa yang terbagi menjadi 41 siswa kelas eksperimen dan 40 siswa kelas kontrol. Jenis penelitian yang dilakukan adalah quasi eksperimen. Statisik uji yang digunakan pada penelitian ini menggunakan analisis uji t. Data yang digunakan pada penelitian ini adalah tes hasil belajar siswa pada materi peluang kejadian. Data awal penelitian ini menggunakan hasil ulangan siswa pada materi sebelumnya. Kesimpulan yang diperoleh pada penelitian ini adalah model pembelajaran TSTS lebih baik daripada model pembelajaran langsung. Hal ini dibuktikan berdasarkan pada hasil analisis menggunakan uji t, yaitu nilai t obs sebesar 15,569 dan nilai t tab sebesar 1,645.

Unduhan

Diterbitkan

2023-06-16